Martin Michálek Martin Michálek  – 11. 12. 2023

V této epizodě se společně s Pavlem a Michalem ponoříme do důležitého, ale málokomu vyhovujícího oboru řízení vývoje. Společně zkoumáme, proč dochází k nedorozuměním mezi vývojáři a těmi, kteří jim práci zadávají.

Podcast

Povídáme si o různých metodikách a nástrojích. Diskutujeme také o roli prostředníků jako jsou byznys analytici, ale shodujeme se i na několika praktických tipech. Co se dá z obou stran zlepšit při zadávání práce?

Devět tipů, jak vylepšit proces zadávání práce

  1. Ideálně potřebujeme dva nástroje pro řízení dvou stavů: Product Discovery (objevování a návrh produktu) a Product Delivery (dodání, vývoj), více též v článku.
  2. Velmi se hodí silný Product Owner, projektový vedoucí nebo někdo, kdo slaďuje potřeby různých stran.
  3. Přípravu zadání je vhodné dělat produktovém triu: produkt, vývoj, design (případně též marketing atd.).
  4. Při zadávání se soustřeďte na ne výstupy („output“ jako obrázky ve Figmě), ale výsledky („outcome“ jako zvýšení obratu).
  5. Dobré (a zároveň efektivní) zadání může vypadat takto: jednoduché user stories, vizuální nebo jiný cíl, jak otestovat výsledek.
  6. Dobře si nastavte cíle (zvednout obrat, zlepšit metriky…), bez toho to nejde.
  7. Agile je dobrý cíl, ale je potřeba být pragmatik a zohledňovat realitu v týmu.
  8. Hodí se vám byznys analytik nebo někdo, kdo tu roli zastává a pomáhá dodefinovat zadání.
  9. Potřebujeme vývojáře, kteří se nebojí oponovat, ptát se. „Nespokojte se se špatným zadáním.“ říká Marek Čevelíček v článku UX pro vývojáře.

Hosté

Pavel Ungr

Pavel Ungr

Pavel je „těžký kalibr na vaše SEO“, expert na online marketing na volné noze. V oboru SEO pracuje od roku 2004. Pořádá školení a pravidelně publikuje odborné články. Baví jej experimenty a propaguje SEO jako vytvoření zajímavého a kvalitního obsahu, který je prospěšný především pro uživatele. K zadávání práce vývojářům přichází jako externí konzultant.
PavelUngr.czLinkedInX.com

Michal Voják

Michal Voják

Michal je produkťák, zavádí Product Discovery do firem a vede startup userUP, který má za cíl pomoc firmám právě s tímto tématem. Michal za sebou má bohatou webařskou kariéru od frontendisty přes UX designéra až po současnost. Navíc má zkušenosti se spolupráci s korporáty, proto dokáže problém organizace projektů vnímat z různých úhlů pohledu.
DesignDevuserUpLinkedInX.com

Obsah

  • Robinův tip: Kniha Fluent React od Tejase Kumara(0:35)
  • Martinův tip: PLUS pro monitoring rychlosti(4:00)
  • Jak to vidí Pavel Ungr? (externí konzultant) (7:30)
  • Jak to vidí Michal Voják? (Product designer / owner) (11:50)
  • Zásadní téma: jak se čte „JIRA“? (14:30)
  • Jak to vidí Robin? (Productboard, technický leader) (16:30)
  • Jak to vidí Martin? (externí konzultant, produkt) (18:35)
  • První problém: neřeší se to v jednom nástroji (20:30)
  • Druhý problém: slabý či neexistující Product Owner (26:50)
  • Triáda a raději výsledky než výstupy (28:07)
  • Potřebujeme prostředníka? (32:20)
  • Agile Manifesto a střet s praxí (37:30)
  • Sedět spolu v kanclu může být lepší (40:40)
  • Jak vypadá dobré zadání? (42:40)
  • Byznys analytik jako člověk nebo role (46:00)
  • Pomůže si dobře nastavit cíle (50:20)
  • Definice „seniora“ (53:00)
  • Je JIRA super nebo příšerná? (56:20)
  • Vývojáři, nebojte se oponovat (1:07:10)
  • Pozvánka na 19. 12. do Productboardu (1:09:00)
  • Jak probíhá autogramiáda podcastu? (1:10:00)

Ukázka: Agile Manifesto vs. praxe

Odebírejte podcast ze Vzhůru dolů

SpotifyiTunesGoogle PodcastyTuneInRSS podcastů

Nápad? Chyba? Připomínka? Pochvala? Pište nám na e-mail [email protected] nebo kamkoliv jinam, hlavně, aby se to k nám dostalo.

Děkujeme za spolupráci: Honza Michálek (Milíčovská postprodukce).

Přejeme vám příjemný poslech!