V Praze a osobně (!) jsme uvítali vzácného hosta. Ondřej Ilinčev si s námi přišel do podcastu ze Vzhůru dolů povídat o freelancingu, psaní všeho možného, nabírání klientů, vydávání faktur a tak dále.
Samozřejmě jsme se bavili i o tom, co dělá, o UX & CRO, tedy o zefektivňování webů a aplikací.
Bavili jsme se o spoustě témat a vydrželi bychom ještě dlouho. Vyberme ale tři oblasti, které zde trošku více rozvedeme.
V povídání jsme navazovali na Ondřejův text 25 let na volné noze.
V čem podnikat?
Ondřejovy rady by se daly shrnout do věty: Najděte si něco, v čem jste unikátní a kde jsou peníze.
Vášeň pro práci si můžete vybudovat, nesázejte na „follow your passion“. Nadšení pro práci přijde, když v ní člověk začne být dobrý.
Tak třeba: Lidé na střední škole chtějí být filmovými hvězdami, ale pak zjistí, že mohou najít zalíbení i například v účetnictví pro startupy.
Psaní bylo u Ondřeje zásadní pro získávání zakázek
Závazek který si dal, a to sice, že bude psát každý týden, byl pro Ondřeje transformující.
To, že začal psát blog až v roce 2015 bere jako jednu z největších chyb, protože mu utíkala skvělá cesta, jak získávat klienty.
S každým rozesláním newsletteru mu dneska chodí od jedné do deseti poptávek. Když se spočítá počet hodin věnovaných blogu a k tomu Facebooková reklama, jsme na 3 milionech. Ale jsou to pro něj nejlépe investované peníze spolu se sebevzděláním.
Vybírá si podle texty podle klíčovky nebo nějak jinak analyticky? Témata pro psaní Ondřej volí podle toho, co ho v danou chvíli baví. Zároveň se dívá na to, zda téma rezonuje s jeho potenciálními zákazníky.
O psaní také padlo, že „50 % energie strávíš tím, že se nutíš začít psát. Když už začneš psát, nějak to dopadne.“ Jak konkrétní Ondřej píše? Používá „spit draft, tedy „Hemingwayův přístup“, bez předem připravené struktury. A taky píše jak mluví.
Viz také Ondřejův text Jak napsat skvělý článek za 3 hodiny.
O penězích, hodinovce a práci zadarmo
O práci zadarmo pro klienty Ondřej říká, že „blbý klient vám dohodí vždy jen blbého klienta“ a tedy se tomu vyhýbá. Kromě neziskovek, jako je Člověk v tísni, tam cenu vrací klientovi jako příspěvek.
Naopak se snaží hodinovku držet co možná nejvýš. „Jsem tak drahý proto, abyste mě poslouchali.“ říká klientům.
„Nechávejte si platit dopředu“ říká a bere to jako důležitou součást své práce s klienty kvůli eliminace rizika. Prodlužující se splatnost velkých firem je pro freelancery také velký problém.
Další rada zní „Oprostěte se od toho, kolik tím trávíte času“. Jsou případy, kdy Ondřejova hodinovka byla v pětimístných cifrách.
Ondřej je placený od projektů. „Hodinovka je špatná, protože moje motivace je odpracovat co nejvíce hodin a vaše motivace je, abych odpracoval co nejméně hodin.“ říká klientům.
Poslechněte si podcast s Ondřejem Ilinčevem plný praktických doporučení, ale i filozofických zamyšlení.
Podcast
Celá epizoda na videu
Host: Ondřej Ilinčev
Ondřej Ilinčev říká, že zefektivňuje weby a aplikace. Ve webařském žargonu řečeno se zaměřuje na CRO (optimalizací konverzí) a UX (uživatelský prožitek). Zároveň je jedním ze nejzkušenějších českých freelancerů. Jeho newsletter čte téměr 8 tisíc lidí.
Obsah po minutách
- Martinův tip: pozor na polyfill.io a tahání zdrojů z cizích domén (0:43)
- Robinův tip: Firefox kdysi aspiroval na vládce webu (3:50)
- Představení Ondřeje Ilinčeva (8:20)
- Paralely mezi webařinou a architekturou, zejména na záchodech (12:20)
- Jak Ondřej zefektivňuje weby (16:20)
- Najděte si něco, v čem jste unikátní (17:45)
- Diskuze „follow your passion“ vs „follow your talent“ (18:30)
- 25 let na volné noze: články od Martina a Ondřeje (21:30)
- Hodinovka vs. projektová práce (23:30)
- Psaní blogu a newsletteru, hlavní zdroj zakázek pro Ondřeje (24:15)
- Jak Ondřej vybírá témata pro psaní? (30:50)
- Vsuvka o Evernote a MyMind (31:10)
- Jak konkrétně Ondřej píše? Používá „spit draft“ a píše jak mluví (34:30)
- Tip na knížku Indistractable (36:30)
- Proč Ondřej není na sociálních sítích (38:00)
- Jak freelancer může promovat jinak, viz Honza Kvasnička (39:20)
- Rada pro freelancery „Nedělejte zadarmo“ a co je tím myšleno? (41:45)
- Další rada zní „Nechávejte si platit dopředu“ (43:00)
- Co když začínám a nevím, jak se prezentovat? (49:00)
- Jak funguje cenotvorba a jak spočítat hodnotu práce? (52:30)
- Co znamená, že Ondřej přidělává vývojářům práci? (56:30)
- Co všechno, kromě počasí, ovlivňuje konverze? (59:00)
Děkujeme za spolupráci: Honza Michálek (Milíčovská postprodukce)
Odebírejte podcast ze Vzhůru dolů
Spotify – Apple Podcasts – TuneIn – RSS podcastů
Nápad? Chyba? Připomínka? Pochvala? Pište nám na e-mail [email protected] nebo kamkoliv jinam. Hlavně, aby se to k nám dostalo.
Přejeme vám příjemný poslech!
Komentáře
Máte doplnění, komentář nebo jste našli chybu?
Pro přidání názoru se prosím
přihlaste nebo si zřiďte účet.