Martin Michálek Martin Michálek  – 17. 3. 2022

Pojďme už (cookie) lišty nechat lištami a zamyslet se nad důvody, proč vlastně my webaři máme řešit soukromí uživatelů. Chtějí to uživatelé nebo se jen EU zbláznila? Zkusme přijít na to, jak asi bude vypadat soukromí na webu z pohledu tvůrce webů za pár let. Kdy přijde norma ePrivacy a co to vlastně je? Zakáže nám EU po pomazánkovém másle i Google Analytics?

Přejeme vám příjemný poslech.

Podcast

MP3 ke stažení

My webaři si vždycky nějak poradíme. Zvládli jsem GDPR, teď i cookie lišty. Přesto je pro nás téma soukromí uživatelů stále plné otazníků. Aktuální spory EU s americkými korporacemi ohledně používání Google Analytics nebo Google Fonts, výhružky Facebooku, že může opustit evropský trh to ukazují. Do toho vstupují různé postoje různých advokátů. Situace ohledně soukromí se prostě pro běžného webaře stále více komplikuje.

V budoucnu leccos může řešit a zjednodušit norma ePrivacy, opět od EU, ale nyní je, alespoň podle Martina Kopty, řada na technologických gigantech, zejména výrobcích prohlížečů. Přes to všechno jsou zde slibné signály od českého Úřadu pro ochranu osobních údajů, který podle Petry Dolejšové sice začne s kontrolami, ale nebude řešit malé ryby a i u velkých bude podstatné, aby ukázali snahu situaci řešit.

Takže nervozita je, hlavně u menších webů, možná zbytečná a situace nám dává možnost se ještě chvíli v klidu učit chápat problematiku a třeba nevyžadovat ze soukromí uživatelů něco, co nakonec nepotřebujeme.

Hosté

Petra Dolejšová

Petra Dolejšová

Petra je advokátka na volné noze a zabývá se právem v marketingu, e-commerce, GDPR a médii. Říká o sobě, že boří mýty o nudných právnících a že z cookie lišt už jí krapet píská v uchu.
Twitter, LinkedIn, petradolejsova.cz

Martin Kopta

Martin Kopta

Martin je jeden z nejzkušenějších českých UXáků. Nyní Product Manager v Tipsportu. Board member v  Asociaci UX. Budoucí webaře učí na FIS VŠE v Praze.
Twitter, LinkedIn

O čem mluvíme?

  • Proč potřebujeme řešit soukromí na webu? (4:08)
  • Chtějí to vlastně uživatelé? (7:05)
  • Načítání dat o provozu jako senzor v prohlížečích, který můžeme povolit. (11:50)
  • Je to o hodných a zlých firmách nebo o možnosti zakázat. (12:30)
  • Zbytečná démonizace cookies a svobodná vůle uživatele. (15:07)
  • Odkud jdeme a kam směřujeme? GDPR, cookie lišta, ePrivacy (17:10)
  • Poněkud otravná forma cookie lišty (20:17)
  • Někdy možná přehnaně opatrný přístup advokátů (25:30)
  • ePrivacy a budoucnost soukromí v EU. Kdy stav doženou tech giganti? (28:50)
  • Kauza Google Fonts a Google Analytics. O co jde v boji EU s korporáty z USA? (34:05)
  • Alternativy ke Google Analytics. (40:05)
  • Postoj Úřadu pro ochranu osobních údajů. Snaha se prý cení. (46:15)
  • Bude možné řešení bez právníků pro malé ryby? Prý stačí zdravý selský rozum. (47:30)
  • Co se budeme muset naučit my, webaři? (49:30)

Dále na Vzhůru dolů

Odebírejte podcast ze Vzhůru dolů

SpotifyiTunesGoogle PodcastyTuneInAnchorRSS podcastů.

Pište nám na e-mail [email protected].