Podíváme se co v Analytics mohou vývojáři sledovat, na užitečné nástroje a nutné základy práce s daty.
Vše v jednom: skvělý Technical Performace Dashboard
Pokud si do Analytics přidáte tuto palubní desku, získáte Analytics-konečně-zábavné-pro-vývojáře™, to vám garantuji.
Technical Performance Dashboard od Vigetu vám z nitra Analytics vytáhne aktuální údaje týkající se rychlosti načítání, prohlížečů a podílu mobilních zařízení. Tu část statistik, která zajímá právě vás.
Trackomatic: další čísla pro vývojáře
Mimochodem, Viget jsou také autory pluginu Trackomatic. Ten vám bude do událostí v Analytics ukládat další zajímavé hodnoty. Například:
- Velikost viewportu: rozměry vnitřku okna prohlížeče, nikoliv rozlišení obrazovky, které nás příliš nezajímá.
- First Input: čím uživatelé „klikají“ na vaší stránce – myší, dotykem, klávesnicí… ?
- Site Exit: kam uživatelé odcházejí?
- Javascript Error: výborný report návštěv, které skončily chybou ve skriptu.
Statistiky pro webové vývojáře vestavěné v Google Analytics
Rychlost webu
- Přehledy najdete v rozhraní Analytics pod Chování > Rychlost webu.
- Hodí se vidět Časování stránek napříč různými kontexty: prohlížeči, regiony atd.
- V Časování uživatelů mohou být vaše vlastní měření. Například: jak rychle se načetl konkrétní obrázek nebo kdy se stáhly fonty z Google Fonts. Je to potřeba nastavit.
- Standardně se pro měření rychlosti používá jednoprocentní vzorek vašich zhlédnutí stránky. Pokud to chcete jinak, je potřeba měřit s jiným nastavením. Ja například používám 'siteSpeedSampleRate': 50.
Mimochodem, o dalších nástrojích pro analýzu rychlosti načítání píšu ve speciálním článku.
Prohlížeče, operační systémy, mobilní zařízení
- Menu: Technologie > Prohlížeč a pak odkazy nad tabulkou.
Zdejší statistiky se hodí pro zjištění, zda technické vybavení vaší cílové skupiny není v něčem specifické. (Starší, ale povětšinou pořád platné články k prohlížečům: Stav trhu mobilních prohlížečů a Proč podporovat i prohlížeče pod pětiprocentní hranicí podílu). - V menu Cílové publikum > Mobilní zařízení > Přehled najdete momentální podíl desktopu, tabletů a mobilů.
Někde tam uvidíte i přehled nejpoužívanějších mobilních zařízení, ale těch je mnoho, takže to obvykle k ničemu nebývá. Může snad jen sloužit jako rada jaké si koupit zařízení pro testování responzivních webů.
Tipy pro práci s Analytics
Všechny zásadnější změny zapisujte do poznámek
Analytics disponují výborným nástrojem pro evidenci zásadních změn v historii webu. Poznámky najdete v menu Administrátor > Výběr dat > Poznámky nebo přímo v přehledech vpravo po kliknutí na šipku pod grafem.
Kromě vývojářských aktivit – jako je nasazení větší aktualizace nebo optimalizace rychlosti – se samozřejmě hodí i pro další větší změny kolem webu (úprava designu, publikování zásadnějšího obsahu…). Marketingové aktivity je lepší měřit pomocí URL s parametry.
Nechávejte si posílat e-mailové reporty
Předpokládám, že jako vývojáři nebudete rozhraní Analytics navštěvovat zrovna každý den. Hodí se ale nastavit si vlastní upozornění a e-mailové reporty. (Administrátor > Výběr dat > Vlastní upozornění / Naplánované e-maily nebo v přehledech nahoře). Příklady: nárůst počtu mobilních uživatelů, pomalé načítání webu nebo snížení podílu starých prohlížečů pod požadovanou úroveň.
Ladění: Analytics tajemství zbavená
Možnosti jak Analytics debugovat je docela dost:
- Analytics Debugger – rozšíření pro Chrome, které pro základní ladění úplně stačí. Výsledky zobrazuje v konzoli DevTools.
- Ladící verzi Analytics: analytics_debug.js. Volejte ji v měřícím kódu a opět otevřete konzoli v DevTools.
- WASP.inspector – komplexní rozšíření do Chrome DevTools pro průzkum všech doplňků stránky. Nejen pro Analytics, ale i Tag Manager nebo Facebook kódy.
- Event Tracking Tracker – ladění ukládání událostí do Analytics. Ty nezmizí ani při přechodu na jinou stránku.
Single Page apky a měření zhlédnutí „stránky"
Analytics standardně změří zhlédnutí stránky jen při konvenčním postupu, kdy se každá nová stránka načítá se serveru na vlastním URL.
Související
Pokud měníte URL z Javascriptu, pak to Analytics nepoznají a novou pageview nezapočtou. Musíte jim to výslovně říct. Takže ke každé změně URL javascriptem dávejte kód podobný tomuto:
ga('send', 'pageview', '/new-page.html', {'title': 'Nová stránka'} );
Více v podrobnějším článku od H1.cz.
Vlastní reporty: například ukládání breakpointu
Do Analytics si můžete uložit co chcete. V některých případech může být například užitečné měřit aktivní breakpoint:
var breakpoints = {
sm: '(max-width: 767px)',
md: '(min-width: 768px) and (max-width: 991px)',
lg: '(min-width: 992px) and (max-width: 1199px)',
xl: '(min-width: 1200px)'
};
Object.keys(breakpoints).forEach(function(breakpoint) {
var mql = window.matchMedia(breakpoints[breakpoint]);
if (mql.matches) {
ga('set', 'dimension1', breakpoint);
}
});
Tuhle vychytávku mám z prezentace Philipa Waltona Google Analytics for Web Developers, která je skvělá úplně celá a rozhodně si ji projděte.
Dosavadními postupy získáme dost dat. Teď ještě, abychom je nějak uměli vyhodnocovat.
Jak číst čísla z Analytics? Úplné základy
Pokud se nepovažujete za odborníka nebo odbornici, na vyhodnocování čísel si raději nějaké najděte. Opět platí, že mylnými závěry můžete nasekat zbytečné chyby.
Data vždy berte s rezervou. I když Analytics umí rozumně odfiltrovat roboty a spam, nedůvěřujte jim bezhlavě.
Co je vlastně ta „návštěva", kterou vidím v rozhraní Analytics?
Analytics operují s pojmy uživatel, návštěva a hit, což je například interakce se se stránkou. Jeden uživatel může během dne udělat více návštěv a v rámci každé z nich pak mnoho hitů.
Je důležité vědět, že k ukončení návštěvy a startu nové dochází v případě dvou návštěv na těchto hranicích: půlnoc, 30 minut nečinnosti uživatele, příchodu uživatele z jiného zdroje.
Analytics měří návštěvy standardně jen mezi při přechodu mezi jednotlivými stránkami. Více informací o pojmu návštěva najdete v kurzu Jana Tichého na Seduo.
Jak porovnávat data?
Vždy analyzujte větší časový úsek. Při porovnávání období také vedle sebe dávejte stejně období stejného typu. Pozor na sezonnost, online nebo i offline marketing, pozor na jiný počet vikendů a svátků v období a tak dále.
Vlastní výběry dat pro vývojáře
V rámci jedné služby si můžete nastavit různé Výběry dat. Zde si můžete sestavit přehledy, provést jiná nastavení, přičemž výchozí výběr dat zůstane zachován. Můžete si pak třeba:
- nastavit jiné cíle – třeba konkrétní rychlost načtení stránky
- použít jiné poznámky, filtrace, upozornění
- nastavit uživatele pouze do vymezeného výběru dat
Vlastní segmenty
V reportech lze přidat další segment (nahoře je volba + Přidat segment, která po kliknutí umožní vybrat z možností). Vyberete si část vaší návštěvnosti, kterou pak můžete porovnávat s jinou částí. Výchozí segment je pochopitelně „Všichni uživatelé“.
Pro začátek vám budou stačit přednastavené segmenty. Segmentem mohou být třeba návštěvy z mobilních zařízení nebo návštěvy, během nichž se na webu něco zakoupilo.
Jen pozor na vzorkování, tedy výběr dat. Při použití segmentu se může stát, že vidíte třeba jen 10 % návštěv.
Shrnutí základního použití Google Analytics pro vývojáře
- Naučte se Analytics správně vložit.
- Nainstalujte si Technical Performance Dashboard a sledujte čísla o rychlosti webu, prohlížečích a dalších technických aspektech.
- Zásadnější změny zapisujte, nechte si posílat e-mailové reporty.
- Využívejte nástroje pro debugování Analytics.
- Nastavte měření i tam, kde se nemění URL adresa.
- Naučte se data správně číst, porovnávat a vyhodnocovat.
Na článku spolupracovali: Daniel Střelec a Miroslav Pecka.
Komentáře
Máte doplnění, komentář nebo jste našli chybu?
Pro přidání názoru se prosím
přihlaste nebo si zřiďte účet.