Data o velikostech okna (nebo viewportu) dodávají na rozdíl od rozlišení displeje do responzivního designu informaci, bez které se nedá rozumně vymýšlet design webu.
Jde o nejdůležitější uživatelský kontext, kterému se weby přizpůsobují. Mají vliv na tvorbu breakpointů, hojně se s nimi pracuje v CSS a JavaScriptu.
Jenže z veřejně dostupných dat tady vyjít nemůžeme: Gemius, Statcounter nebo i Google Analytics standardně nabízejí jen přehled pro rozlišení obrazovky, který je webařům tak nějak na pytel.
Ukážu vám ale způsob, jak z Google Analytics (GA) data vytáhnout a prezentovat v jakžtakž použitelné podobě. Jako na následujícím obrázku.
Je jen potřeba si v GA připravit vlastní report a data z něj pak vybrousit přes Google tabulku. Chcete si to zkusit na svých datech? Pojďme si to projít postupně.
Návod krok za krokem
Poznámka hned na začátek: Měřený web musí být responzivní nebo – technicky řečeno – musí používat meta značku pro viewport. U neresponzivních webů vám do Analytics všechny mobilní zařízení ukáží výchozí layoutový viewport, obvykle v šířce 980 px.
V ukázce používám data z malého webíku ubytovani-provence.cz.
1) Google Analytics: Vlastní report velikost okna
V Google Analytics si vytvořte vlastní report:
(Přizpůsobení → Vlastní přehledy → Nový vlastní přehled)
- Název: Třeba „Velikosti okna prohlížeče“
- Typ: Jednoduchá tabulka
- Skupina metrik: Přidat metriku Uživatelé
- Úrovňové přechody dimenze: Přidat dimenzi Velikost prohlížeče
- Uložit a je to
Všechna ostatní nastavení klidně ponechte ve výchozím stavu.
V angličtině je to popsáno například na CSS Tricks.
2) Uložte do Google tabulky
Po otevření reportu (Přizpůsobení → Vlastní přehledy) uvidíte přehled po velikostech okna, ale ten vám nicmoc neřekne.
Já si vše uložil do Google tabulky a dále s tím pracoval tam:
- Exportovat → Tabulky Google
Pozor, Analytics mají limit 5 000 řádků exportu. Většinou to nevadí, ale některé projekty to může limitovat. Na to jsem vyzrál úpravou počtu řádků přímo v URL adrese.
Tabulka by v tomto kroku měla vypadat asi takto.
3) Pročistit Google tabulku
Tady jsme z rozlišení odmazal nepotřebné údaje a taky výšku okna, protože design uzpůsobuji hlavně jeho šířce. Spojil jsem stejné šířky okna do jednoho řádku a seřadil.
- Odmazat hlavičku: Pomocí Odstranit řádky z kontextové nabídky.
- Odmazat řádek s
(not set)
– s tím asi nic neuděláme. - Zafixovat první řádek s popisky dat: Zobrazit → Ukotvit → 1 řádek.
- Odmazat výšky okna: Označit první sloupec a pak Upravit → Najít a nahradit, do Najít dát
x(.*)$
a zatrhnout Vyhledávání pomocí regulárních výrazů. Pak jen Nahradit vše. - Spojit stejná čísla do jednoho řádků: Nainstaloval jsem si kvůli tomu Power Tools. A pak jdu na Doplňky → Power Tools → Data. Pomocí Combine rows vyberu v druhém kroku sloupec Velikost prohlížeče. Action ve třetím kroku je Calculate numbers a Delimiter / function pak [SUM]. Nakonec už jen Finish.
- Tabulku jsem seřadil od nejmenšího rozlišení po největší: Data → Seřadit list podle sloupce A, A-Z.
Výsledná tabulka: Ukázka.
4) Plošný graf
Dostali jsme se k docela hezké reprezentaci čísel. Mě by však zajímala distribuce rozlišení na ose. K tomu je samozřejmě ideální graf.
- Vložit → Graf
- Ve formuláři: Typ grafu: Plošný a Použít sloupec A jako popisky
Výsledná tabulka s grafem: Ukázka.
Graf rozdělení šířky viewportů na vašem projektu
Dostaneme se k docela hezky vypovídajícím grafu.
Na jeho základě můžu vymýšlet body zlomu designu (breakpointy) nebo minimálně ověřovat jejich nastavení.
Když například vezmu nastavení breakpointů například ze vcelku rozumného článku The 100% correct way to do CSS breakpoints, bylo by rozdělení u analyzovaného projektíku následující:
- 0 - 599 pixelů: 35 %
- 600 - 899 pixelů: 5 %
- 900 - 1 199 pixelů: 13 %
- 1 200 - 1 799 pixelů: 35 %
- 1 800 pixelů a více: 12 %
Tady bych zvažoval, zda breakpointy nenastavit jinak – je zde velmi málo uživatelů s obrazovkami šířky 600-900 pixelů a s velmi velkými displeji. Ale k nastavování breakpointů se ještě vrátím v dalším textu.
Dvě poznámky na závěr:
- Necítím se jako analytický profík, takže pokud máte námět na vylepšení nebo zjednodušení procesu nebo výsledné prezentace, velmi je vítám.
- Docela dost by mě zajímaly grafy z vašich projektů - zejména těch s větší návštěvností. Tušíte správně, že se to dost liší projekt od projektu. Budu moc rád, když je nasdílíte.
Komentáře
Máte doplnění, komentář nebo jste našli chybu?
Pro přidání názoru se prosím
přihlaste nebo si zřiďte účet.